Computational Thinking

Computational Thinking

Duur: 3 uur
Waar: eigen school
Periode: nader af te stemmen
Kosten: € 775,00
Bijzonderheid: basisinzicht in Computational Thinking (CT)     

Wat is Computational Thinking

“Het werken en leren in de digitale wereld behoort tot de kern van toekomstgericht onderwijs […] Dat betekent dat leerlingen ict-basiskennis opbouwen, informatievaardigheid ontwikkelen, mediawijs worden, en leren begrijpen hoe informatietechnologie werkt. Dit betreft niet alleen het gebruik van computers en ict als consument, maar ook als producent.”

Computational thinking is simpel vertaald “het denken als een computer”. Een probleem eerst analyseren en daarna oplossingen bedenken zoals een computer zou doen. Problemen oplossen kun je het beste doen door te denken in kleine stappen. Je bereikt pas de laatste stap van een oplossing als je de stappen die daarvoor komen, eerst hebt uitgevoerd. Het moeilijkste onderdeel van een probleem oplossen, is te bedenken welke stappen je allemaal nodig hebt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat computational thinking voort komt uit de computerwetenschappen; het programmeren! Ook bij programmeren is het heel belangrijk dat alles in de juiste volgorde wordt geschreven, omdat anders niet gebeurt wat er moet gebeuren.

Veel schoolbesturen vragen zich af hoe ze computational thinking (of programmeren, maar dat is eigenlijk iets anders) kunnen opnemen in hun onderwijs. Computational thinking, kortweg ‘ct’, is nadenken over de vraag hoe je een probleem kunt oplossen met een computer. Programmeren is een middel daarvoor. Een 3 uur durende cursus op school krijgt het team volledig basis-inzicht in CT en de mogelijke toepassing in de lessen.

ikbenik.online

Computational thinking wordt in het dagelijks leven bij elke activiteit gebruikt waarvoor een reeks stappen nodig is. Dit kunnen dus verschillende dingen zijn zoals het maken van huiswerk, het bouwen van een LEGO-project of het bereiden van een gerecht. Problemen oplossen is iets wat we veel doen in een (kleuter)klas! Denk aan het maken van puzzels, maar ook bijvoorbeeld vouwvoorbeelden. Grappig genoeg werk je met spelling vaak ook al aan de doelen van computational thinking. Denk maar eens aan ‘t ex kofschip. Het bereiden van een gerecht en het in elkaar zetten van een IKEA-kast. School in Balans heeft een doorgaande lijn ontwikkeld voor de midden- en bovenbouw: ikbenik. Op ‘ikbenik.online’ wordt verder info vertrekt.

Bijzonderheid

De volgende stappen zijn van belang:

  1. Ontleding; het probleem moet in kleine stukjes opgedeeld worden en de kleine problemen stuk voor stuk opgelost;
  2. Patronen herkennen;
  3. Filteren van informatie; het vereenvoudigen van informatie; een schema of tekening van de informatie maken kan daarbij helpen;

Computational thinking wordt dus in het dagelijks leven al ontzettend vaak toegepast. Het leuke is dat we op school ook al veel bezig zijn met computational thinking.

Workschop

Wilt u als school een workshop over CT, samen afstemmen wat u als school graag in de training behandeld zien worden, mail dan uw wens naar info@schoolinbalans.nl of via onderstaand contactformulier.

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Uw bericht