Didactiek

Didactiek als speerpunt.

Eén van de pijlers van succes van School in Balans is scholen significant beter laten presteren door toepassing van een verbeterde didactiek door de hele school. Didactiek beschrijft namelijk hoe je leerlingen kunt motiveren en hoe je een les goed opbouwt. Hiervoor zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig en deze vaardigheden leren wij het team aan.

Dit noemen we ook wel didactische vaardigheden, ook wel onderwijskundige vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die ervoor zorgen dat een leerkracht kennis kan overdragen aan leerlingen. Deze vaardigheden zijn onmisbaar in de dagelijkse werkzaamheden van een leerkracht van groep 1 t/m groep 8….

De vijf belangrijkste didactische vaardigheden zijn:

  • Voorkennis: als opwarmertje en dit weten de leerlingen. We gaan voor 100% score! De automatisering komt naar boven.
  • Het doel: altijd staat op het bord het doel vermeld waarin een concept en vaardigheid vermeld staat.
  • Instructie: de kern van ons onderwijs waarbij de leerkracht eerst centraal staat en de opdracht volledig voordoet. Het podium is van hem/haar
  • Van voordoen naar zelfdoen: de leerlingen gaan aan het werk. Soms samen, soms alleen én er wordt gedifferentieerd. We gaan de stof zelfstandig verwerken.
  • Controle van Begrip: snappen we het nu? Constant vindt Controle van Begrip plaats.

Waarin zijn we uniek?

  • We observeren in de klas en schrijven voor elke leerkracht een eigen plan (observatie), passend binnen het groter geheel.
  • We beschrijven in de observatie succesindicatoren & kansen.
  • Bij kansen geven we weer HOE dit omgezet kan worden in handelingen.
  • We zorgen voor differentiatie in de groep (minimaal: HB/MB-middengroep-extra instructiegroep) ZIE SCHEMA.
  • HB/MB leerlingen zetten we niet direct aan levelwerk maar dagen hen onderzoekend uit door moeilijke opdrachten te geven.
  • We zijn puur praktisch ingesteld: in de les gebeurt het.
  • Al tijdens de les hebben we onze observatie-evaluatie geschreven en gaan dit gelijk met de leerkracht bespreken (eventueel als de kinderen zelfstandig aan het werk zijn).
  • De leerkracht krijgt een afschrift van de observatie-evaluatie.
  • Met goedkeuring krijgt ook de directie een afdruk; zij kan met de obeservatie meelopen.
  • Na schooltijd gaan we samen met het team het succes vieren en gaan kansen omzetten in reële doelen.
  • We gaan nieuwe doelen stellen voor een volgende periode.
  • De school ontvangt na de bijeenkomst een schrijven (een samenvatting van de dag).
  • We hebben eigen methodieken/formulieren ontwikkeld waar de school gebruik van kan maken.

Dit maakt ons uniek!

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Uw bericht