ZitDatZo?
Het hedendaagse basisonderwijs gaat zich steeds meer richten op onderzoekend en ontwerpend leren. Leerlingen zijn nieuwsgierig en willen de wereld leren kennen en begrijpen. Daarom kunnen/willen ze goede vragen stellen. En vragen vragen om een antwoord!
Bij het onderzoekend en ontwerpend leren werken kinderen als ‘onderzoeker’ en ‘ontwerper’ en ontwikkelen ze met elkaar hun begrip van concepten uit de wereld om hen heen. Onderzoeken en ontwerpen zijn daarbij geen doel op zich, maar een manier van werken die vanuit de verwondering en nieuwsgierigheid kinderen (samen) laat waarnemen, nadenken, handelen en reflecteren.
De onderliggende gedachte is dat kinderen door deze activiteiten op sociaal constructivistische wijze tot kennisconstructie komen als zij met elkaar inhoudelijk in gesprek raken over hun waarnemingen en de daaruit voortvloeiende ideeën en gedachten die zij tijdens het onderzoeks- en ontwerpproces ontwikkelen.
Mede door toedoen van methodiek Zitdatzo? en inzicht in de 21st Century Skills, gaan we steeds meer over naar ontdekkend & ontwerpend leren richting 2032….